Polska kolej: 10 ciekawostek!

Gdzie jest najdłuższy tunel kolejowy? Ile lat ma najstarszy polski pociąg? A po której linii jeździ najwięcej pociągów? Znalazłem i opisałem 10 polskich rekordów kolejowych!

1. Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce

1601 m – taka jest długość tunelu pod górą Mały Wołowiec koło Wałbrzycha. To właściwie nie jeden, a dwa tunele zbudowane przed I wojną światową. Jeden z nich, nieco krótszy, jest obecnie nieużywany. Tuneli na linii kolejowej Wałbrzych – Kłodzko jest więcej, możesz liczyć także na bardzo ładne widoki z wysokich estakad, po których jedzie pociąg.

Sprawdź najciekawsze linie kolejowe w Polsce.

2. Najdłuższy most w Polsce

Most im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu jest najdłuższym mostem drogowo – kolejowym w Polsce. Składa się z 11 przęseł o rozpiętości 100 m, a jego długość wynosi 1098 metrów. Jeśli chcesz podziwiać Wisłę z okna pociągu, to najlepiej by było skorzystać z pociągu Arrivy RP na trasie Grudziądz – Laskowice Pomorskie.

Most kolejowo – drogowy w Grudziądzu; źródło: commons.wikimedia.org, aut. Łukasz Dąbrowski

Byłem tam 🙂 Widoki niezapomniane, a zwłaszcza stare miasto w Grudziądzu na wysokiej i stromej skarpie na Wiśle.

3. Najszybszy pociąg w Polsce

Tu nie ma zaskoczenia. Najszybszy pociąg to Pendolino, które w drodze z Warszawy do Katowic i Krakowa rozpędza się do 200 km/h.

Pendolino gdzieś w trasie między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem, zródło: intercity.pl

Jeden z tekstów na blogu KOLEO poświęciłem fenomenowi pociągu Pendolino w Polsce. Opisałem też światowy rekord prędkości tego pociągu pobity w Polsce 🚄 🇵🇱

4. Najdłuższa trasa pociągu w Polsce

1054 km – tyle kilometrów przejeżdża pociąg kategorii IC z Przemyśla do Świnoujścia. Po drodze miniesz Rzeszów, Kraków, Częstochowę, Wrocław, Leszno i Poznań. Prędkość maksymalna jest całkiem niezła – skład rozpędza się na kilku częściach trasy do 160 km/h.

Na całą podróż z trzydziestoma dziewięcioma postojami trzeba jednak zarezerwować sobie 14 godzin i 5 minut.

5. Najdłuższa trasa pociągu regionalnego w Polsce

Niemal 6 i pół godziny jedzie pociąg POLREGIO Kamieńczyk z Poznania do Szklarskiej Poręby. Długość trasy – 323 km. Skład wagonów ciągnięty lokomotywą zatrzymuje się na 51 stacjach i przystankach, a największe miasta po drodze to Wrocław, Jelenia Góra i Wałbrzych. Średnia prędkość nie przekracza 32 km/h. Pociąg jest dość nietypowy – jest to jeden z niewielu pociągów regionalnych z wagonami i jest pozwala najszybciej dostać się z Poznania w Karkonosze.

6. Najkrótsza trasa pociągu w Polsce

Tylko 3 km i tylko 4 postoje. Czas przejazdu – 10 minut. Ale nie tylko to jest niesamowite w połączeniu Pleszew Miasto – Pleszew. Ta krótka linia kolejowa w Wielkopolsce jest jedyną wąskotorową trasą w Polsce z codziennymi pociągami, z których korzystają pasażerowie jadąc do pracy, do szkoły albo na zakupy. Pozostałe wąskotorówki służą już tylko turystom albo zostały spotkał je smutny los i zostały rozebrane. Pleszewianie mogą liczyć na 12 pociągów dziennie w każdą stronę.

Czeski szynobus na trasie Pleszew – Pleszew Miasto. Widać nietypowe tory; autor: Maciej Filip Kacprzak

Jest jeszcze jedna osobliwość tej linii – tory są jednocześnie i wąskotorowe, i przeznaczone dla zwykłych pociągów. Dlatego można na nich spotkać wąskotorowe pociągi produkcji rumuńskiej albo czeskie normalnotorowe szynobusy.

7. Najwięcej pociągów pasażerskich w ciągu doby jest…

…na stacji Warszawa Zachodnia. Każdego dnia zatrzymuje się tu 1028 pociągów. Stacja składa się z ośmiu peronów (jeden jest nieco oddalony od pozostałych), ale ma być ich więcej, bo kolejarze zapowiedzieli budowę jeszcze jednego w trakcie zaplanowanej modernizacji.

Dworzec Warszawa Zachodnia

W ciągu każdego tygodnia na Warszawie Zachodniej pojawiają się pociągi aż sześciu przewoźników. Do całkowitej liczby pociągów na tej stacji wliczyłem również połączenia Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która ma oddzielne tory.

8. Gdzie jeździ najwięcej pociągów?

To tak zwana podmiejska linia średnicowa w Warszawie, która trochę przypomina metro, zwłaszcza w godzinach szczytu. W ciągu doby między stacją Warszawa Zachodnia a Warszawą Wschodnią, po wydzielonych podmiejskich torach, przejeżdża aż 519 pociągów.

Stacja Warszawa Śródmieście. W godzinach szczytu pociąg przyjeżdża tu co 3 – 4 minuty

Na centralnej stacji tej linii – Warszawa Śródmieście – w godzinach szczytu, pociągi ze wschodu i z zachodu przyjeżdżają co 3 – 4 minuty.

9. Wyżej pociągi w Polsce nie dojeżdżają

Stacja Szklarska Poręba Jakuszyce jest na wysokości 886 metrów n.p.m., w dzielnicy Szklarskiej Poręby – Jakuszycach. Obecnie znajduje się na niej jeden krótki peron o długości 130 m. Można z niej dojechać do centrum miasta, czyli do stacji Szklarska Poręba Górna, albo do czeskiego Liberca.

10. Najstarszy polski pociąg

Ma 55 lat i wciąż codziennie wozi pasażerów. Ach, te siedzenia z bordowej dermy, drewnopodobne okładziny i charakterystyczny dźwięk podczas jazdy. Klasyka! Skład EN57 z numerem 022 jeździ po torach województwa śląskiego, na przykład do Gliwic, Zawiercia.

Klasyka żelaznych szlaków w Polsce. Elektryczny skład EN57 na stacji w Siedlcach. Ten egzemplarz jest trochę młodszy. Fabrykę opuścił w 1978 roku.

Jest szansa, że będzie jeździł jeszcze przez kilka lat. Na naszym blogu znajdziesz dłuższy tekst o polskim kolejowym oldtimerze.

[EDIT] Kilka słów na temat korekty, którą wprowadziłem w tekście już po opublikowaniu go. Dziękuję za zgłoszenie słusznej uwagi. Tak, pomyliłem się o porównując długości tras pociągów regionalnych. O całe 18 km! Najdłuższą trasą pociągu regionalnego jest połączenie z Poznania do Szklarskiej Poręby, mające 323 kilometry, a nie z Piły do Olsztyna, które ma „tylko” 305 km.