Taki był 2022: kolejowe podsumowanie roku

Wciąż trwające modernizacje sieci kolejowej i nowe zespoły trakcyjne dla przewoźników z całej Polski. A w Niemczech – wyjątkowe zainteresowanie podróżami koleją po ogłoszeniu rekordowej promocji na przejazdy komunikacją regionalną po całym kraju. W 2022 roku na kolei działo się całkiem sporo… Zapraszamy na podsumowanie najciekawszych i najważniejszych wydarzeń, które towarzyszyły nam w 2022 roku.

Na początek – rzut oka na statystyki. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego od stycznia do listopada 2022 roku w całym kraju w podróż pociągiem wybrało się łącznie ponad 313 milionów pasażerów. To aż o 40% więcej niż w pierwszych 11 miesiącach pandemicznego 2021 roku, a jednocześnie – mniej więcej tyle samo, co w analogicznym okresie 2019 roku. Rekordową frekwencją pochwaliło się PKP Intercity: w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług narodowego przewoźnika skorzystało niemal 59 milionów podróżnych. To jak dotąd najwięcej w ponad 20-letniej historii istnienia spółki.

Polska kolej wspiera Ukrainę

Rosnąca liczba pasażerów to z jednej strony skutek zniesienia pandemicznych obostrzeń, z drugiej – efekt wojny na Ukrainie. Polska kolej pełniła kluczową rolę w transporcie tysięcy uchodźców uciekających przed walkami zbrojnymi. Już kilkadziesiąt godzin od rozpoczęcia rosyjskiej agresji dworce w całej Polsce stały się centrami pomocy humanitarnej, a stacje zlokalizowane nieopodal polsko-ukraińskiej granicy zaczęły pełnić funkcję węzłów przesiadkowych dla osób ewakuujących się.

W pomoc włączyli się przewoźnicy kolejowi z całego kraju. Na stacjach Przemyśl Główny i Dorohusk można było zaobserwować pociągi humanitarne spółek nie widzianych wcześniej w tej części Polski. Do Przemyśla z pomocą dojechały składy Kolei Wielkopolskich i Kolei Małopolskich. Specjalne połączenie tego miasta z Wrocławiem utworzyły Koleje Dolnośląskie. Z Przemyśla do Chociebuża uruchomiony został pociąg Arrivy złożony z jednostek należących do DB Regio, a České Dráhy  we współpracy z PKP Intercity pomogły przetransportować uchodźców do Bogumina. Dodatkowo do Dorohuska wyruszyły Koleje Mazowieckie, które pomoc humanitarną dostarczyły tam swoimi piętrowymi składami push-pull.

Remonty, modernizacje i nowe połączenia

Na skutek działań wojennych zdecydowano o przywróceniu do użytku dwóch linii łączących Polskę z Ukrainą. Już na początku marca podjęto próbę udrożnienia linii nr 108: nieużywanego w ostatnich latach szlaku z Uherzec do Krościenka. PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontowały także 12-kilometrowy odcinek linii nr 102 z Przemyśla do granicy w Malhowicach. Podobne prace zaplanowano również po ukraińskiej stronie granicy.

Remontów i modernizacji na polskiej sieci kolejowej było jednak więcej. 2022 rok to kontynuacja przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, na której pasażerowie mogli wreszcie skorzystać z peronów zlokalizowanych pod nową halą dworcową. Wciąż trwały wieloletnie modernizacje linii łączących Poznań ze Szczecinem i Warszawą czy Kraków z Zakopanem.

Ponadto coraz bliżej ukończenia jest też elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jej trasą już w listopadzie testowo przejechał pierwszy elektryczny zespół trakcyjny. Koniec prac na odcinkach Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa i Gdańsk Rębiechowo – Gdańsk Osowa zaplanowano na czerwiec 2023 roku.

Zakończył się za to remont linii kolejowej z Goleszowa do Wisły Głębce; pociągi pasażerskie po latach powróciły też do Padwi i Chocianowa.

Inauguracja połączeń do Chocianowa

Są też nowe wagony i zespoły trakcyjne

Miniony rok przyniósł również nowości taborowe. Zakończyły się dostawy hybrydowych Impulsów 2 dla Województwa Zachodniopomorskiego – łącznie to 12 jednostek. Pojazdy z tej samej rodziny w wersji elektrycznej pojawiły się również na Mazowszu: SKM Warszawa zaczęło eksploatować swoje pierwsze zespoły trakcyjne tego typu – docelowo do stolicy ma w sumie dotrzeć 21 pojazdów: 15 jednostek 5-członowych i 6 4-członowych.

Koleje Mazowieckie zyskały kolejne Flirty, a PKP Intercity odebrało kilkadziesiąt nowych wagonów 175A wyprodukowanych w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Koleje Dolnośląskie od sierpnia obsługują połączenia z użyciem nowych Elfów 2 produkcji Pesy Bydgoszcz. Ponadto KD w sezonie wakacyjnym po raz pierwszy uruchomiły weekendowe połączenia składem wyposażonym w wagon rowerowy. Miłośnicy dwóch kółek mogli wygodnie podróżować na trasie z Wrocławia do Świdnicy.

A co za naszą zachodnią granicą?

W Niemczech lato upłynęło pod znakiem niespotykanych dotąd promocji. Od początku czerwca do końca sierpnia można było skorzystać z akcji „Bilet za 9 euro”. Ta niewielka kwota pozwalała podróżować komunikacją miejską i pociągami regionalnymi: przez cały miesiąc, bez limitu i po obszarze całego kraju. Popularność akcji przerosła oczekiwania jej pomysłodawców: sprzedano w sumie aż 52 miliony promocyjnych biletów, a chętnych do podróżowania było tak wielu, że niekiedy nie wszyscy mogli pomieścić się w pociągach.

Na kolej postawiła też Francja. W kwietniu weszły w życie przepisy, które zakazują wykonywania krajowych połączeń lotniczych wszędzie tam, gdzie podróż pociągiem trwa mniej niż dwie godziny. Zakaz objął połączenia z Paryża do między innymi Lyonu, Bordeaux czy Nantes. Ale oczywiście wciąż można tam szybko dotrzeć koleją – a przede wszystkim składami TGV.

Francuski pomysł uważnie obserwują politycy z innych europejskich państw: niewykluczone, że podobne przepisy niebawem wejdą w życie w Niemczech, Hiszpanii czy Szwecji. Wszystko w ramach walki o przyszłość naszej planety – zakaz wykonywania najkrótszych połączeń lotniczych ma pomóc w redukcji emisji dwutlenku węgla i osiągnięciu tak zwanej neutralności klimatycznej. A do tego kolej nadaje się przecież idealnie!

Gotów do odjazdu!

Jak widać – w ciągu zaledwie 12 miesięcy wydarzyło się całkiem sporo. Dziękujemy, że w tym czasie wybieraliście KOLEO. Cieszymy się, że mogliśmy pomóc w tym, co umiemy najlepiej: wyszukiwaniu najszybszych połączeń i w wygodnym kupowaniu biletów kolejowych. W 2022 roku też mieliśmy kilka nowości: rozpoczęliśmy sprzedaż biletów dwóch nowych przewoźników: PKP Intercity i Kolei Śląskich. Ponadto KOLEO zyskało czeską i ukraińską wersję językową. I obiecujemy – to jeszcze nie koniec 😊 Nowy rok to w końcu kolejne wspólne podróże. Dlatego na nowe 12 miesięcy życzymy Wam po prostu wszystkiego kolejowego (czyli oczywiście: najlepszego)!