Rozkład jazdy 2022/2023. Co nowego na kolei?

Kiedy jest najlepszy moment na zmiany? Dla wielu z nas chwilą przełomu może być nadejście nowego roku – w końcu to pierwszego stycznia chętnie podejmujemy się postanowień i osobistych wyzwań. Dla ludzi kolei najwięcej zmian przynosi jednak inna data: drugi pełny weekend grudnia.

To właśnie wtedy zaczyna obowiązywać nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Datę jego wprowadzenia – dokładnie 0:00 w nocy z soboty na niedzielę w drugi weekend grudnia – stosuje się powszechnie u niemal wszystkich przewoźników w Europie. Tak również jest w Polsce: tym razem roczny rozkład będzie obowiązywał od 11 grudnia 2022 roku do 9 grudnia 2023 roku. W tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały pięć jego korekt – głównie w związku z licznymi modernizacjami. Prześledziliśmy dla Was najciekawsze zmiany, które przyniesie nam nowy rozkład jazdy 😊

Do Wilna… z przesiadką

Po kilku latach przerwy PKP Intercity przywraca połączenia na Litwę – na razie jednak do Wilna i Kowna dojedziemy z przesiadką . Kursujący z Krakowa do Suwałk przez Warszawę pociąg TLK Hańcza zmieni kategorię na IC i zostanie wydłużony do stacji Mockava, położonej tuż za polsko-litewską granicą. Stamtąd, dalej w kierunku Kowna i Wilna będzie można się udać skomunikowanym pociągiem Kolei Litewskich. Łącznie podróż z Warszawy do stolicy Litwy potrwa 9 godzin, z Krakowa – 12. Wkrótce ten czas ulegnie niewielkiemu skróceniu: po zapewnieniu lokomotywy spalinowej przez litewskiego przewoźnika LTG Link możliwy będzie przejazd po normalnym torze bez przesiadki aż do Kowna.

Skład pociągu będzie klimatyzowany i dostosowany do przewozu rowerów.

Niestety, wraz z wydłużeniem na Litwę pociągu IC Hańcza zlikwidowane zostanie jedyne dotychczasowe połączenie z naszymi sąsiadami. Kursować przestaną weekendowe pociągi POLREGIO z Białegostoku do Kowna.

Pociągi znów w Chocianowie

Pociągi KD będą dojeżdżać teraz do Chocianowa

Do tego dolnośląskiego miasteczka dojedziemy pociągami Kolei Dolnośląskich. Na początku w dni robocze w relacji Chocianów – Legnica uruchamianych będzie 8 par pociągów. Każde z nich w Legnicy skomunikowane będzie z pociągiem w kierunku Wrocławia Głównego. Podróż do stolicy województwa potrwa średnio 1 godzinę i 40 minut.

Chocianów na polską mapę kolejową wraca po długiej przerwie. Ostatni regularny pociąg pasażerski w tym mieście można było zobaczyć aż 22 lata temu!

Koniec remontu linii do Wisły   

Dworzec kolejowy Wisła Uzdrowisko w Wiśle (woj. Śląskie)

Z ulgą odetchną mieszkańcy i miłośnicy Beskidu Śląskiego: zakończą się największe utrudnienia związane z przebudową linii kolejowej do Wisły.

Pociągi Kolei Śląskich powrócą na odcinek między Wisłą a Skoczowem. Jak wynika z rozkładu jazdy – podróż z Katowic do Wisły zajmie nawet o 30 minut mniej niż przed remontem.

Dodatkowo PKP Intercity uruchomi dwa weekendowe pociągi do stacji Wisła Uzdrowisko:
IC Kormoran pojedzie tam z Olsztyna Głównego, a IC Daszyński – z Warszawy Wschodniej. Oba pociągi obsługiwane będą elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Stadler FLIRT.

Więcej połączeń w województwie łódzkim

Od 11 grudnia wzrośnie częstotliwość kursowania pociągów między Łodzią a Opocznem. Oprócz POLREGIO na tej trasie będzie można podróżować także składami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. 3 pary pociągów ŁKA dojadą dalej, aż do Skarżyska-Kamiennej, położonego w sąsiednim województwie świętokrzyskim. Uruchomienie tych połączeń jest możliwe dzięki dostawom nowych hybrydowych jednostek NEWAG Impuls 2, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane na zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych fragmentach trasy.

Ponadto codziennie kursować będzie dotychczas weekendowy pociąg Kolei Wielkopolskich Łódź Kaliska – Poznań Główny. W kierunku Poznania odjedzie on z Łodzi ok. godziny 7:00, z powrotem – ok. 20:00. Podróż na pełnej trasie trwa około 3 godziny. Utrzymane będzie również weekendowe połączenie ŁKA na trasie między Łodzią a stolicą województwa wielkopolskiego.

Częściej do Padwi i Małkini, a do Guben – nie tylko na wycieczkę

Pociąg relacji Mielec – Dębica gotowy do odjazdu!
fot: Maciej Kacprzak // KOLEO

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu codziennie zaczną kursować także pociągi POLREGIO z Zielonej Góry do niemieckiego Guben. Od czerwca 2022 roku na tej trasie można było podróżować jedynie w weekendy – teraz połączenie realizowane będzie codziennie. W dni robocze uruchomionych zostanie 6 par, a w soboty, niedziele i święta – o jedną mniej.

Poprawi się również sytuacja osób mieszkających na pograniczu województwa mazowieckiego i podlaskiego. Do kursujących między Małkinią a Czyżewem pociągów Kolei Mazowieckich dołączą tam połączenia POLREGIO w relacji Małkinia – Białystok i Małkinia – Kuźnica Białostocka. To 2 pary kursów: rano w kierunku Białegostoku, wieczorem – w stronę Małkini.

Z kolei na Podkarpaciu od stycznia wzrośnie częstotliwość kursowania pociągów na reaktywowanej niedawno trasie z Dębicy do Padwi przez Mielec. Dębicę z Mielcem połączy 9,5 pary pociągów w dni robocze i 1 para w niedziele (do tej pory 4,5 od poniedziałku do czwartku, 5 w piątki i 1 w niedziele), a do Padwi dojedzie 4,5 pary od poniedziałku do czwartku, 5,5 w piątki i 1 w niedziele (dotychczas odpowiednio: 1,5, 2 i 1 para). Bez zmian pozostanie brak ruchu na linii w soboty.

BWE znów na torach

PKP Intercity powraca do marki Berlin-Warszawa-Express. Po siedmiu latach przerwy taką nazwę znów będą nosić wszystkie pociągi łączące stolicę Polski i Niemiec. Jedna, wspólna nazwa zastąpi dotychczasową „Varsovię”, Berolinum” czy „Odrę”. Od 11 marca 2023 na trasie z Warszawy do Berlina pojawi się kolejna, szósta para pociągów BWE: rozpocznie bieg w Warszawie około godz. 10:00.

Co ciekawe, pomimo metamorfozy pociągów z Berlina do Warszawy, swoją nazwę zachowa IC Gedania relacji Gdynia Główna – Berlin Hauptbahnhof, mimo tego, że w przeszłości połączenie to nosiło już miano Berlin-Gdynia-Express (w skrócie: BGE).

Jeszcze więcej FLIRT-owania!

Wciąż trwają odbiory 12 składów Stadler Flirt, zamówionych przed kilkoma laty przez PKP Intercity. Pierwsze dwa elektryczne zespoły trakcyjne kursują już od października. Dostawa i odbiory pozostałych mają potrwać do końca trzeciego kwartału 2023 roku.

W przyszłym roku więcej takich nowoczesnych składów pojawi się między innymi na pociągach w relacjach Szczecin – Poznań – Łódź – Kraków, Gdynia – Bydgoszcz – Katowice czy Olsztyn – Warszawa – Kraków.

A peron? Już nie rzymski, a arabski

To drobna zmiana – ale warto nie dać się zaskoczyć! Do tej pory na dworcowych plakatowych rozkładach jazdy cyframi arabskimi oznaczany był jedynie numer toru, z którego odjeżdżał pociąg. Numer peronu zapisywany był cyframi rzymskimi. Dla osób niepodróżujących na co dzień koleją mogło być to jednak mylące: w końcu w każdej innej części stacji kolejowej do numerowania peronów używa się cyfr arabskich (chociażby na tablicach świetlnych prezentujących najbliższe odjazdy pociągów lub na oznaczeniach wskazujących właściwą drogę). Teraz ten sposób zapisu pojawi się również w rozkładzie jazdy. Zobaczymy dwie podobnie wyglądające liczby, z których górna to numer peronu, dolna – toru. Dodatkowo dla wyróżnienia numer peronu jest pogrubiony.

Z lewej strony rozkład obowiązujący do 10 grudnia 2022 r., z prawej – nowy wzór zapisywania numerów peronów

Z KOLEO nowy rozkład nie taki straszny 😊

Wszystkie zmiany najlepiej sprawdzić w rozkładzie samemu. A najwygodniej – z KOLEO. W aplikacji mobilnej na Android i iOS znajdziesz zawsze aktualny rozkład połączeń. W jednym miejscu kupisz bilet na pociągi różnych przewoźników: są dostępne zarówno te regionalne, jak i dalekobieżne – od października 2022 jest z nami również PKP Intercity! A przy tym niezmiennie w KOLEO gwarantujemy zawsze najlepszą cenę – bez żadnych dodatkowych opłat czy prowizji.

Terminy korekt rozkładu jazdy PKP PLK w 2023 r.

  • 1. korekta rozkładu jazdy: 12 marca 2023 r.
  • 2. korekta rozkładu jazdy: 11 czerwca 2023 r.
  • 3. korekta rozkładu jazdy: 3 września 2023 r.
  • 4. korekta rozkładu jazdy: 12 listopada 2023 r.
  • Nowy roczny rozkład jazdy 2023/2024: 10 grudnia 2023 r.

Autor zdjęcia w tle: Maciej Kacprzak // KOLEO