TRAKO 2019 – relacja KOLEO

Podobnie jak 2 lata temu, również w tym roku odwiedziliśmy targi TRAKO oraz przygotowaliśmy dla Was relację najciekawszych nowości taborowych zaprezentowanych przez Newag, Stadler, Pesę oraz FPS.

Odbywające się co dwa lata w Gdańsku Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO to wielkie święto transportu szynowego. W halach AmberExpo oraz na przystanku Gdańsk Stadion Expo wystawcy z całego świata prezentują potencjalnym kontrahentom, dziennikarzom oraz miłośnikom kolei swoje najnowsze produkty i rozwiązania.

W tym roku wystawa taboru została zdominowana przez krajowych producentów. Newag, PESA oraz FPS zaprezentowały nowości, z których część już w tym momencie można spotkać na polskich szlakach. Nie zabrakło także pojazdów szynowych producentów z zagranicy. Swoje produkty pokazały między innymi firmy Stadler oraz Bombardier.

Newag prezentuje dużo nowości

Griffin dla PKP Intercity

Już od grudniowego rozkładu na polskie szlaki wyjadą nowoczesne lokomotywy Griffin (EU160) produkcji Newagu. Pojazdy te posiadają homologację na 160 km/h, dzięki czemu będzie możliwe uruchamianie większej liczby szybkich połączeń pospiesznych i ekspresowych przewoźnika PKP Intercity.

Trzeba przyznać, że lokomotywa wygląda imponująco. Docelowo takich pojazdów ma być w PKP Intercity aż 30 (20 z zamówienia podstawowego oraz z 10 z prawa opcji).

Newag Griffin (EU160) przewoźnika PKP Intercity.

Dragon 2 (ET26) PKP Cargo

Dragon 2 to sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, przeznaczona do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. PKP Cargo już tym momencie eksploatuje lokomotywy ET25. ET26 są wyposażone dodatkowo w silnik spalinowy, umożliwiający manewrowanie na niezelektryfikowanych bocznicach oraz pokonywanie tzw. „ostatniej mili” bez sieci trakcyjnej.

Lokomotywa ET26-001 dla PKP Cargo

Hybrydowy zespół trakcyjny 36WEh

Najbardziej oczekiwaną prezentacją była prezentacja hybrydowego pojazdu z nowosądeckich zakładów zbudowanego na podstawie Impulsa. Newag już od dłuższego czasu wspominał o chęci wybudowania takiego pociągu, a teraz mieliśmy okazję zobaczyć go na własne oczy. 36WEh został zamówiony przez Samorząd województwa lubuskiego (ma być wykorzystywany przez lubuski oddział POLREGIO).

Jeśli takie rozwiązanie się przyjmie (a mamy ogromną nadzieję, że tak będzie), być może kolejni przewoźnicy będą z niego korzystać, uruchamiając pociągi w relacjach, które dotychczas były trudne w obsłudze z powodu częściowego braku elektryfikacji.

Hybrydowy zespół trakcyjny 36Weh produkcji Newag Nowy Sącz

Stadler na TRAKO

FLIRT³ dla Kolei Mazowieckich

Szwajcarski Stadler pokazał odwiedzającym Targi nowy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT³, wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich. Warto wspomnieć, że montaż tych jednostek odbywa się w siedleckiej fabryce Stadlera.

Podobne pojazdy już kursują w Polsce. Należą one do PKP Intercity oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Tramwaj Tango dla Ostrawy

Stadler zaprezentował także bardzo ciekawie wyglądający, dwuczłonowy tramwaj Tango NF2 dla czeskiego DPO (Dopravní podnik Ostrava). Na uwagę zasługuje fakt, że siedzenia są w nim wykonane z drewna. Podobne pojazdy można już spotkać na przykład w Bazylei lub Stuttgarcie.

PESA Elf 2 dla Kolei Wielkopolskich

Długo wyczekiwanym pojazdem były elektryczne zespoły trakcyjne 48WE Elf 2, wyprodukowane przez PESĘ dla Kolei Wielkopolskich. Byliśmy we wnętrzu pojazdu i w czystym sumieniem możemy powiedzieć, że prezentuje się ono bardzo komfortowo.

Ciekawostką jest zastosowanie w pojeździe drzwi działowych między „przedziałami” oraz wygrodzenie taśmą części przeznaczonej dla obsługi pociągu. Pojazd jest oczywiście przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością, posiada klimatyzację oraz automaty biletowe.
Został wyposażony w system ETCS i może osiągać prędkość 160 km/h.

Elfy 2 kursują już na liniach Poznań – Kutno oraz Poznań – Zbąszynek.

Zmodernizowane wagony PKP Intercity

PKP Intercity zaprezentowały odwiedzającym cztery typy gruntownie zmodernizowanych wagonów typu 111A oraz 140A.
Ze starych wagonów przedziałowych powstały cztery nowe typy:

  • wagon przedziałowy 2 klasy (174A)
  • wagon bezprzedziałowy 2 klasy (111A-20)
  • wagon przedziałowy 1 klasy (140A-20)
  • wagon przedziałowy 1 klasy/bezprzedziałowy 2 klasy (141A-20)

Pierwszy typ wagonu został zmodernizowany przez poznańskie zakłady FPS (d. HCP Cegielski), pozostałe trzy to efekt prac konsorcjum firm PESA Bydgoszcz oraz ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wszystkie wagony otrzymały całkowicie nowe wnętrza – wyposażono je w wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka 230V, system informacji pasażerskiej oraz monitoring.

Wagony 174 posiadają 60 miejsc siedzących (10 przedziałów po 6 foteli), wagony 111A-20 72 miejsca siedzące, a wagony 140A-20 54 miejsca siedzące pierwszej klasy.

Ciekawym rozwiązaniem jest projekt wagonu, w którym znajdziemy 3 przedziały 1 klasy oraz bezprzedziałową część dla pasażerów z biletem 2 klasy.

Szkoda, że tylko jeden z typów wagonów został wyposażony w nowe, ciche wózki 25AN. Pozostałe wagony z leciwymi wózkami 4AN niestety nadal będą odbiegać komfortem od europejskich standardów z powodu niższego komfortu i znaczącego poziomu hałasu.

111A-20 (PESA) ze starymi wózkami 4AN oraz 174A (FPS) z nowoczesnymi wózkami 25AN

TRAKO 2021

Z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję Targów w 2021 roku. Kto wie, co producenci zaprezentują za dwa lata? Być może doczekamy się zapowiadanych przez prezesa POLREGIO pojazdów zasilanych ciekłym gazem ziemnym (LNG) lub polskich lokomotyw wielosystemowych.

Zdjęcia w artykule: © Kuba Kisieliński oraz Kuba Czajkowski (tablica 36 WEh)