Nocne podróże w wagonach sypialnych i kuszetkach

Chociaż w innych krajach Europy krajowe połączenia z wagonami sypialnymi są coraz rzadszym zjawiskiem, w Polsce takie pociągi nadal kursują i cieszą się dużym zainteresowaniem podróżnych. Jak wygląda podróż w wagonach z miejscami do spania lub do leżenia? Ile kosztuje taka podróż? O czym należy pamiętać? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziecie w tym artykule!

Jak wygląda wagon sypialny?

Wagon sypialny z zewnątrz można poznać bardzo łatwo. Wyróżnia się przede wszystkim inną kolorystyką, niż pozostałe wagony PKP Intercity – jest granatowy. Dodatkowo, nad oknami widnieje napis „wagon sypialny”, który jest także przetłumaczony na inne języki. Wagony z miejscami do spania są najczęściej pozbawione jednej pary drzwi, dzięki czemu we wnętrzu zyskuje się więcej miejsca. Chociaż część z nich ma już nowoczesne, automatyczne drzwi, po polskich torach jeździ jeszcze sporo egzemplarzy z skrzydłowo-łamanymi, ręcznymi drzwiami.

Wagony sypialne są z reguły oznaczane literami WLAB[…], a kuszetki Bc[…], na przykład WLAB10mnouz lub Bc8bnouz.

Odnowiony wagon sypiany Görlitz81 w składzie wakacyjnego pociągu Hel – Przemyśl // fot. Kuba Kisieliński

Wnętrze wagonu sypialnego

Większość wagonów sypialnych we flocie PKP Intercity ma dość wygodne i przytulne wnętrze, chociaż zdarzają się jeszcze wagony „full retro”. Jednak nawet jeśli wagon nie jest zmodernizowany i wygląda na nieco starszy, jest czysty i zadbany.

Każdy wagon sypialny posiada określoną liczbę zamykanych od wewnątrz przedziałów – najczęściej jest ich 10. Wyjątkiem jest wagon 308A, który przeszedł modernizację w bydgoskich zakładach PESA i posiada osiem przedziałów zwykłych i jeden dla osób z niepełnosprawnością.

W każdym wagonie znajdują się toalety. Na końcu wagonu umieszczono przedział dla konwojenta (stewarda), niektóre modele wagonów wyposażone są również w ogólnodostępny prysznic.

Korytarz w zmodernizowanym wagonie sypialnym PKP Intercity // fot. Maciej Kacprzak

Co kryje przedział takiego wagonu? W zależności od wykupionego miejsca, w przedziale znajduje się jedno, dwa lub trzy miejsca do spania. Są one składane lub rozkładane przez stewarda WARS. Dodatkowo, dolne łóżko można złożyć w taki sposób, aby powstały trzy miejsca do siedzenia – tak zwany układ dzienny. Do dyspozycji pasażerów jest umywalka, która przykryta jest półką, szafka z lustrem (w której umieszczony jest wliczony w cenę biletu zestaw higieniczny – ręcznik i mydło oraz poczęstunek – woda, sok oraz słodkie przekąski), a także wieszaki na ubrania.

Wejście na górne poziomy ułatwia drabinka. W okolicy drzwi wejściowych znajduje się panel sterowania, na którym możemy wedle upodobań ustawić ogrzewanie (lub klimatyzację, jeśli wagon jest w nią wyposażony) oraz głośność wygłaszanych komunikatów, jak również włączyć lub wyłączyć światło w całym przedziale. Znajduje się tam także przycisk, pozwalający na przywołanie stewarda do przedziału.

Dodatkowo, wagony wyposażone są w małe lampki do czytania przy każdym łóżku, dzięki czemu możemy zapalić światło tylko dla siebie, nie przeszkadzając współpasażerom.

Coraz więcej wagonów posiada także gniazdka elektryczne 230V, dzięki którym można naładować urządzenia elektroniczne.

Niektóre wagony (na przykład wagon 305Ad, zbudowany specjalnie do pociągu EuroNight Jan Kiepura, obecnie kursujący w pociągach EN Chopin z Warszawy do Wiednia i Budapesztu oraz IC Nightjet z Przemyśla do Berlina) posiadają specjalne, bardziej luksusowe przedziały w wersji deluxe. Takie przedziały posiadają prywatną łazienkę z toaletą i prysznicem. Pasażerom z tych przedziałów przysługuje też przeważnie bardziej rozbudowana oferta śniadaniowa.

Bilety na miejsca w przedziałach deluxe kosztują odpowiednio więcej, a ich cena zależy od relacji pociągu.

Jednoosobowy przedział w wagonie sypialnym 305Ad, najnowszym wagonie sypialnym PKP Intercity // fot. NAC (CC BY-SA 4.0)

Jaka jest różnica między wagonem sypialnym, a kuszetką?

Na pierwszy rzut oka kuszetka nie różni się z zewnątrz od wagonu sypialnego. Wagony też są granatowe i też mają przeważnie tylko jedną parę drzwi. Wprawne oko zauważy jednak, że nad linią okien namalowano biały pasek, na którym zamiast napisu „wagon sypialny” widnieje „wagon z miejscami do leżenia”.

Wnętrze typowego wagonu z miejscami do leżenia jest już jednak zupełnie inne od wnętrza wagonu sypialnego. Kuszetka nie jest wyposażona w prysznice, przedziały nie posiadają umywalek i szafek. Zamiast pościelonego łóżka, podróżni otrzymują poduszkę, koc i prześcieradło. Najważniejsze jest jednak to, że łóżka można łatwo złożyć w taki sposób, aby powstały miejsca siedzące na czas podróży w ciągu dnia.

W ostatnich latach PKP Intercity zakończyły eksploatację starych, wysłużonych kuszetek typu 110A, jednak nie ma wystarczającej liczby nowych wagonów, aby zapewnić obsługę wszystkich nocnych pociągów. Z tego powodu do wielu pociągów jako kuszetki włączane są zwykłe wagony sypialne – oczywiście bez pełnej pościeli i innych udogodnień. Zdarza się także, że wagon, kursujący jako kuszetka, jest nowocześniejszy od wagonu sypialnego (na przykład ma klimatyzację i gniazdka elektryczne). Warto o tym pamiętać przy zakupie biletu. Może się bowiem okazać, że za mniejsze pieniądze będziemy podróżować w bardziej komfortowych warunkach!

Zmodernizowana kuszetka typu 140A w składzie pociągu Świnoujście – Kraków // fot. Maciej Malec (CC BY-SA 4.0)
Gruntownie zmodernizowany wagon sypialny 308A // fot. Adam Kilian (CC BY 2.0)

Ile kosztuje podróż w nocnym pociągu?

Koszt podróży w pociągu nocnym zależy od rodzaju wybranego wagonu oraz przedziału. Warto wspomnieć, że nie we wszystkich wagonach dostępne są pewne opcje, przykładowo przedziały typu Deluxe (z prywatną toaletą i prysznicem) istnieją tylko w wagonach 305Ad, które kursują obecnie w składzie pociągu EuroNight Chopin lub IC Nightjet.

Chcąc jechać nocnym pociągiem, wcale nie trzeba przygotowywać się na jakieś ogromne koszty. W przypadku pociągów krajowych, ceny biletów na miejsca w kuszetkach zaczynają się już od 59 zł! Należy jednak pamiętać, że wspomniana kwota jest jedynie dopłatą do normalnego biletu.

Opłaty dodatkowe za miejsca w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia

Rodzaj miejscaCena
Miejsce sypialne (przedział jednomiejscowy – single)299 zł
Miejsce sypialne (przedział dwumiejscowy – double)159 zł
Miejsce sypialne (przedział trzymiejscowy – triple)79 zł
Miejsce do leżenia (przedział cztero- lub trzyosobowy) 69 zł
Miejsce do leżenia (przedział sześcioosobowy) 59 zł

Powyższa tabela przedstawia ceny obowiązujące w pociągach w relacjach krajowych.
Ceny dla pociągów międzynarodowych są zależne od relacji.

Jak wygląda podróż wagonem sypialnym i kuszetką?

No dobrze, mamy już bilet na miejsce w wagonie sypialnym. Co dalej? Tak naprawdę podróż w takim wagonie nie jest bardzo odmienna od podróży w zwykłym wagonie z miejscami siedzącymi. Różnicą jest ciągła obecność stewarda na pokładzie, który poprosi nas o bilet jeszcze przed wejściem do wagonu, dzięki czemu nie będzie musiał budzić pasażerów w nocy.

Steward jest także odpowiedzialny za sprzedaż przekąsek oraz napojów oraz dostarczenie śniadania o poranku (nie dotyczy kuszetek). Obudzi nas o wskazanej porze, a w razie czego pomoże wnieść bagaż do przedziału. Pozostaje do dyspozycji podróżnych przez cały czas trwania podróży.

O czym należy pamiętać, podróżując nocnym pociągiem?

Przede wszystkim warto zawsze zamknąć drzwi od przedziału. Chociaż część z wagonami sypialnymi jest oddzielona od pozostałej części składu i nie można między nimi przechodzić w czasie jazdy, polecamy korzystać z zamków, zamontowanych od wewnętrznej strony drzwi.

Ciekawostka: czeskie wagony sypialne kursujące dawniej w pociągach CNL (City Night Line) kolei niemieckich posiadają specjalne karty, dzięki którym tylko my możemy otworzyć własny przedział.

Kolejną istotną kwestią jest fakt, że w przedziałach 2- i 3-osobowych w wagonach sypialnych obowiązuje podział na płeć, który jest przestrzegany przez pracowników PKP Intercity oraz WARS. Podział ten nie obowiązuje w kuszetkach. Istnieje jednak możliwość zarezerwowania całego przedziału, na przykład dla rodziny.

Wagony sypialne posiadają własne ogrzewanie (czasem jest to jeszcze ogrzewanie za pomocą węgla), które pozwala na utrzymanie temperatury nawet wtedy, gdy wagon jest odczepiony od lokomotywy.

Bilety na pociągi nocne można kupić nie tylko w kasie biletowej i przez internet, ale też w pociągu.

Gdzie jeżdżą wagony sypialne i kuszetki?

Poniżej przedstawiamy listę pociągów, w których można spotkać wagony z miejscami do spania oraz do leżenia.

Miłej podróży i dobrej nocy! 🌙

Zdjęcie w tle: Bartłomiej Jasiński // CC BY 2.0