Choć zanim zaczniemy sprawdzać połączenia – na początek przydadzą się jeszcze twarde dane: jak wynika z zestawień publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego – z roku na rok sytuacja na polskich torach się poprawia, a pomimo prowadzonych prac modernizacyjnych składy kursują coraz bardziej punktualnie. UTK wylicza, że w 2023 roku 90% wszystkich pociągów przyjeżdżało na stacje zgodnie z rozkładem (czyli maksymalnie 6 minut po czasie). Dla porównania: w 2022 roku było to o 1,5 punktu procentowego mniej.
I chociaż co dziesiąty pociąg się spóźnił – to z reguły nieznacznie: w 2023 roku statystyczne opóźnienie wyniosło 8 minut. Co ciekawe: najlepsze wskaźniki kursowania zarejestrowano wiosną i jesienią – np. w kwietniu, gdy o czasie do celu dojechało 92,43% wszystkich składów pasażerskich.
A które pociągi są najpewniejsze? PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i Warszawska Kolej Dojazdowa! W 2023 roku ci przewoźnicy osiągnęli wskaźnik punktualności na poziomie ponad 98%. Na tle pozostałych polskich spółek kolejowych wyróżnia je kursowanie po wydzielonych torowiskach, na które nie wjeżdżają inni przewoźnicy. Znika więc konieczność koordynacji rozkładu jazdy z pociągami dalekobieżnymi, nie pojawia się także potrzeba przepuszczania opóźnionych ekspresów i składów pospiesznych. Trasy PKP Szybkiej Kolei Miejskiej i Warszawskiej Kolei Dojazdowej są też prostsze – a kursowanie w krótszych relacjach sprzyja punktualności.
Niski poziom awaryjności i sprawna obsługa, a w efekcie – kursowanie zgodnie z rozkładem – to powody, dla których warto docenić też niektórych przewoźników samorządowych! Ponad 94% pociągów Kolei Małopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej dojechało do ostatniej stacji o czasie. Tuż za nimi z wynikiem 93%: Arriva, Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie.
A co jeśli jesteśmy w pozostałych kilku procentach?
No cóż, w KOLEO nie mamy wpływu na punktualność pociągów. Ale wiemy co zrobić, abyście informacje o kursowaniu swojego pociągu mieli zawsze pod ręka i na żywo. Od teraz wszystkie informacje o opóźnieniach pociągów są dostępne w aplikacji KOLEO dla zalogowanych użytkowników – bez konieczności przedzierania się przez inne strony internetowe czy poszukiwania tablic informacyjnych na dworcu.
Skąd wiemy czy pociąg jest punktualny?
Dane otrzymujemy od PKP Polskich Linii Kolejowych, które wszystkie informacje biorą z pierwszej ręki – prosto od dyżurnych ruchu ze wszystkich stacji na terenie kraju. Obecnie w aplikacji możemy sprawdzić jak wygląda sytuacja u wszystkich przewoźników poza Kolejami Dolnośląskimi, SKM w Warszawie i Kolejami Mazowieckimi.
Dane w aplikacji są odświeżane co 10 minut. Czasami informacje od kolejarzy są wprowadzane do systemu z opóźnieniem. Dlatego warto dodać, że dane mają charakter wyłącznie informacyjny i nie ma możliwości kupienia biletu na pociąg po jego planowym odjeździe. I niczym komunikat z głośników stacyjnych ostrzegamy, że „opóźnienie może ulec zmianie” – a w oczekiwaniu na nasz pociąg lepiej nie oddalać się daleko od peronu.
I pamiętajmy, że w przypadku najbardziej opóźnionych połączeń możemy liczyć na rekompensatę od przewoźnika, niezależnie od powodu, dla którego pociąg nie przyjechał o czasie. To 25% ceny biletu, jeżeli pociąg przyjechał przynajmniej 60 minut po czasie i 50% w sytuacji, gdy pociąg się spóźnił co najmniej o dwie godziny. Warto pamiętać, że zgodnie z unijnymi przepisami – przewoźnik przekaże nam rekompensatę jedynie wtedy, gdy po przeliczeniu wyniesie ona co najmniej równowartość kwoty 4 euro.
Nie gwarantujemy, że wszystkie pociągi zawsze będą punktualne. Ale możemy obiecać, że dzięki łatwo dostępnej informacji o kursowaniu pociągów w aplikacji KOLEO podróż stanie się jeszcze przyjemniejsza. Choć pozostaje chyba jednak życzyć, żeby nie było konieczności częstego odświeżania danych o opóźnieniu połączenia – a pociągi przyjeżdżały zawsze punktualnie 😊