WARS to dla wielu osób po prostu synonim wagonu restauracyjnego lub barowego. Poznaj tajemnice pracy w wagonach gastronomicznych, ciekawostki oraz najczęściej zamawiane dania w WARSie! 🍽
Wagony restauracyjne i barowe
Podróż pociągiem to już od dawna nie tylko bezczynne siedzenie przez parę godzin. Przewoźnicy znajdują coraz nowsze i ciekawsze sposoby uprzyjemniania podróży swoim klientom. Wagony kinowe, wagony z miejscem do zabaw dla dzieci, dyskoteki (w pociągu specjalnym na Open’er Festival) – to tylko przykłady na uatrakcyjnienie przejazdu. Jednak najstarszą, najpopularniejszą oraz prawdopodobnie najbardziej lubianą usługą w pociągach dalekobieżnych są wagony gastronomiczne.

WARS wita Was!
Chociaż piosenka zespołu „Wały Jagiellońskie” nieco straciła na aktualności i od kilku lat wagony gastronomiczne można spotkać już tylko w pociągach PKP Intercity najwyższych kategorii, nadal cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród podróżnych.
Nie ma się co dziwić – kilku- lub nawet kilkunastogodzinną podróż z pewnością trudno znieść „na głodnego”, a nie każdy jest amatorem jajek na twardo i kiełbasy śląskiej, zawiniętej w papier śniadaniowy.
Obecnie wszystkie pociągi kategorii IC, EIC oraz EIP, uruchamiane przez przewoźnika PKP Intercity posiadają w zestawieniu wagon gastronomiczny, którego obsługę zapewnia firma WARS (WAgony Restauracyjne i Sypialne).
Najczęściej są to nowe lub gruntownie odnowione, klimatyzowane wagony restauracyjne (najstarsze z nich pochodzą z 1989 roku, ale niemal wszystkie zostały zmodernizowane przez firmę Newag do wysokiego standardu) lub wagony barowe.
Nowoczesne pociągi PESA Dart, Stadler Flirt oraz Pendolino posiadają wydzieloną część gastronomiczną, z miejscami stojącymi oraz siedzącymi.
Oferta wagonów restauracyjnych oraz barowych nieznacznie się różni, natomiast niezależnie od tego można spodziewać się naprawdę smacznych dań oraz profesjonalnej obsługi. W przeciągu paru ostatnich lat znacząco poprawiła się jakość usług świadczonych przez WARS, a wyrywkowe kontrole prowadzone przez pracowników PKP Intercity pozwalają na szybkie zauważenie ewentualnych problemów oraz nieprawidłowości.
Gastronomia na pokładzie EIC Jantar
W dzisiejszym wpisie, na przykładzie sezonowego pociągu EIC Jantar relacji Warszawa Zachodnia – Hel – Warszawa Zachodnia pokażemy Wam, jak wygląda przygotowanie takiego wagonu do podróży oraz przedstawimy szczegóły dnia pracownika WARSu.

Aby zapewnić podróżnym najwyższy standard obsługi, praca zaczyna się już około godziny przed odjazdem (odjazd ze stacji Warszawa Zachodnia – 7:20). W tym czasie skład podstawia się na stację początkową, a obsługa pociągu oczekuje na przyjęcie pierwszych podróżnych. Lista czynności do wykonania jest długa: gotowanie wody do termosów, które później zostaną umieszczone na wózkach poczęstunkowych, załączenie wszystkich urządzeń w kuchni czy sprawdzenie czystości w sali jadalnej to tylko kilka pozycji z bogatej listy czynności, które trzeba dokonać przed odjazdem.
W zależności od dnia tygodnia pociąg EIC Jantar może być zestawiony z 8 lub nawet 15 wagonów (w weekendy). Zdarza się więc, że wagonie restauracyjnym nie można znaleźć ani jednego wolnego miejsca siedzącego, a kolejka przed barem kończy się dopiero przy drzwiach na końcu wagonu. Kluczem do sukcesu oraz zadowolenia gości jest więc doskonała organizacja pracy oraz wzorowa komunikacja pomiędzy obsługą – barmanem, kucharzem oraz kelnerami, którzy na początku kursu muszą jeszcze wydać wszystkim pasażerom przysługujący im poczęstunek (dotyczy pociągów EIC i EIP).
Gdy w wagonie pojawia się nowy gość, kelnerzy proponują mu zajęcie miejsca oraz podają kartę menu, przedstawiając aktualne danie dnia oraz promocje. Gdy podróżny złoży zamówienie, jest ono przekazywane barmanowi, który sporządza spis zamówionych pozycji, a stamtąd do kuchni. Tam do akcji wkracza kucharz, który szykuje potrawy na bieżąco ze świeżych składników dokonując „magicznej fuzji smaków” 😉
Jajka sadzone z frankfurterkami i boczkiem na śniadanie, pierś kaczki z sosem wiśniowo-balsamicznym na lunch i sernik z sosem owocowym na deser. Dodatkowo dla najmłodszych pasażerów specjalne menu dziecięce, w którym można znaleźć na przykład mini burgery z kurczakiem lub racuchy z jabłkami. Wszystko świeże, przygotowane tuż przed podaniem. WARS to już nie tłusty, niesmaczny kotlet schabowy, lecz pożywna, a przede wszystkim smaczna kuchnia – chociaż nadal można dostać „tradycyjnego” schabowego.
W temacie samej kuchni warto wspomnieć, że większość dań szykowana jest na miejscu (tzn. w trakcie jazdy 🙂 ) ze świeżych składników a tylko niektóre potrawy są przygotowywane z półproduktów. Przyprawione i gotowe do smażenia mięso przechowuje się w odpowiedniej temperaturze w specjalnych chłodniach, to samo dotyczy pierogów, ciast (sernika czy szarlotki) oraz na przykład gofrów, które od pewnego czasu również można znaleźć w warsowym menu. Jest to spowodowane potrzebą zminimalizowania czasy przygotowania każdego dania, a jednocześnie zachowania jego świeżości oraz odpowiednich walorów smakowych.
Gotowe danie zostaje podane gościowi przez kelnera, który dba, aby wizyta w wagonie restauracyjnym została zapamiętana jak najlepiej. Obsłudze zależy na tym, aby odwiedzający skorzystali z ich usług przy następnej podróży – dobry klient to ten, który wychodzi z zadowoleniem na twarzy i powraca z przekonaniem, że również tym razem zostanie obsłużony na najwyższym poziomie.
Praca w WARSie
Wróćmy jednak do obowiązków pracowników WARSu. Każdy wydany poczęstunek musi zostać zapisany, a pełna lista wydanych napojów i przekąsek podpisana przez kierownika pociągu pod koniec kursu. Następnie należy sporządzić spis potrzebnych towarów oraz zamówić je odpowiednio wcześniej, aby dostawcy zdążyli je przygotować na jednej ze stacji węzłowych. W przypadku pociągu EIC Jantar towar dostarcza się na stacjach Gdynia Główna oraz Warszawa Grochów, po zakończeniu kursu. Każdy produkt ma swoje określone miejsce w wagonie, nie można pozwolić na to, aby powstał bałagan, który byłby uciążliwy zarówno dla obsługi, jak i dla pasażerów.
Gdy pociąg dojedzie do stacji końcowej (Hel – 12:58), pracownicy WARSu sprzątają salę jadalną oraz kuchnię. Wymieniają brudne obrusy na czyste, myją podłogę, zmywają naczynia. Przerwa na końcu półwyspu trwa zaledwie około dwóch godzin, gdyż o godzinie 14:44 pociąg odjeżdża z powrotem w kierunku Warszawy. Czasu jest więc stosunkowo niewiele. Powrotny kurs, w zależności od dnia tygodnia, może być nieco spokojniejszy niż porannego, ale może też okazać się, że pociąg będzie miał ponad stuprocentową frekwencję (co w przypadku tego pociągu jeżdżącego wyłącznie w okresie letnim zdarza się stosunkowo często).

W Warszawie pociąg melduje się o godzinie 20:15.
Po zatrzymaniu się na pozostałych stołecznych stacjach (Warszawa Centralna oraz Warszawa Zachodnia) i pożegnaniu wszystkich pasażerów, następuje zjazd pustego pociągu na stację Warszawa Główna Towarowa. Stamtąd, po zmianie kierunku jazdy, skład zostaje przeciągnięty aż do stacji Warszawa Grochów. W międzyczasie oczywiście cały wagon restauracyjny zostaje przywrócony do stanu, w jakim rozpoczął kurs. Na grupie torów przyjazdowych stacji Warszawa Grochów grupa pracowników PKP Intercity w błyskawicznym tempie pozbywa się wszelkich zanieczyszczeń i bałaganu, pozostawionego przez podróżnych w pociągu. Obsługa WARSu przyjmuje towar oraz dokonuje finansowego podsumowania dnia. Chwilę później cały skład jest przeciągany przez lokomotywę manewrową do myjni. Tak jest, żaden wagon nie ucieknie przed myciem! Później, w specjalnej hali całopociągowej na Grochowie rewidenci sprawdzają stan techniczny wagonów, zaglądając w każdy zakamarek ich podwozia oraz kontrolując sprawność wózków i kół. Dopiero około godziny 23:00-0:00 pociąg zostaje „zaparkowany” na torach postojowych. Wtedy pracownicy WARSu mają wreszcie czas na zasłużony odpoczynek. Nie jest go jednak zbyt dużo, gdyż następny dzień to sekwencja dokładnie tych samych czynności.
Dzień po dniu, ten sam kurs, ale za każdym razem z innymi pasażerami. A skoro każdy pasażer jest inny, to do każdego trzeba mieć indywidualne podejście. Możecie więc być pewni, że odwiedzając wagon gastronomiczny zostaniecie potraktowani z pełnym profesjonalizmem.
W teorii dzień pracownika WARSu to tylko te parę godzin, podczas których pociąg jest w trasie. W praktyce jest to ciężka praca, która wymaga nie tylko samej siły fizycznej, ale też odpowiedzialności i umiejętności rozsądnego zarządzania czasem – wiele czynności można wykonać już podczas kursu, a nie po jego zakończeniu. Spędzenie kilku dni w wagonie restauracyjnym, na pracy od rana do późnego wieczora (najczęściej od godziny 7:00 do 22:00 z drobnymi przerwami) to duży wysiłek, więc przyjęto system X dni pracy, X dni wolnego. Godziny pracy zależą oczywiście od kategorii pociągu oraz jego relacji, natomiast nie ma chwil nudy 😉
5 najczęściej zamawianych dań w WARSie
- Śniadanie WARS
- Sałata ogrodowa
- Krem pomidorowy
- Tradycyjny kotlet schabowy
- Pierogi z mięsem
Miłej podróży i smacznego! 🙂