Pociągiem za granicę – przegląd połączeń międzynarodowych

W Polsce jest wiele do zobaczenia. Ale gdy nasze wybrzeże, góry i Mazury nie wystarczają – warto ruszyć za granicę. Szczególnie, że do wielu europejskich państw można dostać się z Polski pociągiem. Podpowiadamy, dokąd możecie trafić koleją i jak przygotować się do międzynarodowej podróży.

Na pierwszy rzut oka międzynarodowa podróż pociągiem niewiele różni się od tej krajowej. Połączenia do Niemiec, Austrii, Czech czy Węgier obsługują często te same wagony, które kursują między polskimi miastami. Choć zaraz po przekroczeniu granicy przez głośniki przywita nas kierownik pociągu mówiący w obcym języku, a w wagonie gastronomicznym czasem mamy możliwość spotkania czeskiej lub węgierskiej obsługi. Ale niezmiennie – w przeciwieństwie do podróży samochodem nie musimy martwić się o korki na drodze oraz inaczej niż w samochodzie: na świat za oknem możemy  spojrzeć z bliska 😊

W związku z obowiązującymi przepisami, przekraczając granicę należy mieć przy sobie dokument tożsamości. Przy planowaniu przejazdu warto również pamiętać, że w połączeniach międzynarodowych nie obowiązują typowe ulgi ustawowe, z których korzystamy w krajowych pociągach osobowych lub pospiesznych. Skorzystać możemy za to z ofert specjalnych: na przykład w pociągach Berlin-Warszawa-Express i IC Gedania (Gdynia – Berlin) dostępna jest ulga dla osób do 26. roku życia – inaczej niż w przypadku podróży krajowych nie trzeba być uczniem lub studentem, aby móc skorzystać z promocji.

Niższymi cenami za przejazd mogą również cieszyć się starsi pasażerowie – jeżeli tylko zaplanują podróż z odpowiednim wyprzedzeniem. To za sprawą oferty SUPER PROMO INTERNATIONAL: w międzynarodowych pociągach PKP Intercity bilety na przejazd oferowane są w kilku progach cenowych. W momencie uruchamiania sprzedaży na dany dzień, przewoźnik udostępnia pulę promocyjnych biletów dostępnych w ograniczonej ilości. Gdy rezerwacji przebywa – ceny biletów rosną. Warto się zatem pospieszyć!

Dlatego czym prędzej sprawdźmy, dokąd kursują wyruszające z Polski pociągi międzynarodowe 😊

Niemcy

Berlin-Warszawa-Express uznawany jest za najpopularniejsze zagraniczne połączenie w naszym kraju. Składy łączące polską i niemiecką stolicę kursują kilka razy dziennie, zarówno rano, jak i po południu. Przejazd zajmuje nieco ponad  5 godzin – a to o wiele szybciej niż w przypadku podróży samochodem.  Z Berlina przez Poznań możemy dojechać również do Bydgoszczy i Trójmiasta. Dojazd do stolicy Niemiec z południa Polski zapewni EC Wawel kursujący z Przemyśla: przed przekroczeniem granicy zatrzymuje się on także w Rzeszowie, Krakowie, Katowicach, Gliwicach, Opolu, Wrocławiu czy Zielonej Górze.

Sama stolica Niemiec już jest atrakcyjną propozycją na weekendowego city-break’a – ale stacja Berlin Hauptbahnhof to także duży i wygodny węzeł, na którym można wsiąść dalej do pociągów jadących w głąb Niemiec oraz m.in. Holandii i Belgii.

Austria, Czechy, Słowacja i Węgry

PKP Intercity we współpracy z narodowymi kolejami z innych państw uruchamia cały szereg pociągów łączących Polskę z naszymi południowymi sąsiadami.

Codzienne połączenie EC Batory / Bathory kursuje z Warszawy, Zagłębia i Śląska do Bratysławy i Budapesztu. Przejazd ze stolicy Polski do największego miasta Słowacji zajmuje ok. 9,5 h – podróż do Budapesztu podróż trwa o 2,5 h dłużej. Na szczególną uwagę zasługuje węgierski odcinek tej trasy, wijący się wzdłuż malowniczych zakoli Dunaju. Obraz linii kolejowej położonej w wąwozie, obok rzeki i wyszehradzkich wzgórz z pewnością zapadnie w pamięć na długo.

Równie przyjemne doznania może zapewnić EC Porta Moravica łączący południową Polskę z Ostrawą, Wiedniem i Grazem. W składzie kursuje kultowy panoramiczny wagon Kolei Szwajcarskich. Pasażerowie z Podkarpacia i Małopolski mogą usiąść tuż obok okien ciągnących się od podłogi po sufit. Wcześniej wagony te kursowały na trasach ciągnących się przez Alpy. Teraz – w drodze do Czech i Austrii można panoramicznie obserwować widok Moraw, Dolnej Austrii czy Styrii.

Oprócz EC Porta Moravica z Krakowa do Wiednia dojedziemy również porannym składem IC Danubius – czas przejazdu na tym odcinku wynosi nieco ponad 5 godzin. Z Warszawy do stolicy Austrii dojedziemy w 7,5 godziny: tu na pasażerów czekają dwa połączenia: IC Polonia, który do Wiednia przyjeżdża w porze obiadowej (14:00 to idealna pora na sznycla!) oraz IC Sobieski (rozpoczynający swoją trasę w Trójmieście) – on kończy bieg w Wiedniu późnym wieczorem.

Do dyspozycji są ponadto połączenia z Polski do Czech. W tej relacji można skorzystać nie tylko z pociągów jadących dalej do Austrii czy Węgier, ale również kilku par połączeń do Ostrawy i Pragi. IC Silesia z Warszawy, Katowic czy Gliwic kursuje na tej trasie 3 razy dziennie, przejazd zajmuje 8 godzin. Z Krakowa do Pragi dojedziemy szybciej – jedynie w 6 godzin – tu do dyspozycji są dwa pociągi dzienne (jeden z nich oznaczony jako IC/EC Cracovia).

Litwa

Nasz północno-wschodni sąsiad jest nieco mniej popularnym kierunkiem kolejowych podróży – ale również niezwykle interesującym! Od stosunkowo niedawna na tory znów powróciło połączenie Krakowa i Warszawy z Kownem i Wilnem. Przejazd z Krakowa do Wilna zajmuje ok. 12 godzin, z Warszawy – ok. 9 (z uwzględnieniem zmiany czasu).

Poza godziną na zegarku różni nas też sama budowa linii kolejowych. Na Litwie, podobnie jak w innych Krajach Bałtyckich obowiązuje używany w krajach byłego Związku Radzieckiego rozstaw szyn wynoszący 1520 mm – dla porównania: w Polsce i większości krajów Europy używa się rozstawu normalnego – 1435 mm. Oznacza to, że polskie wagony nie są w stanie pojechać w głąb Litwy. Dlatego na granicy obu państw, w miejscowości Mockava (Maćkowo) z polskiego pociągu trzeba przesiąść się do jednostki Kolei Litewskich. Ale spokojnie, nie ma powodów do obaw: składy zatrzymują się przy jednym peronie, tuż obok siebie. Ich odjazdy są ze sobą skomunikowane – dlatego nie ma mowy o tym, że drugi pociąg mógłby nam uciec sprzed nosa.

Nocnym pociągiem za granicę

Na dłuższą trasę poleca się IC Chopin – flagowy nocny pociąg międzynarodowy PKP Intercity. Od niedawna kursuje on na wydłużonej trasie: z Warszawy i Krakowa do Monachium. Przejazd na pełnej trasie zajmuje ok. 13 godzin – ale możemy wysiąść też na wcześniejszych stacjach, chociażby w Wiedniu lub Innsbrucku. W składzie IC Chopin znajdują się również grupy wagonów jadących do Pragi i Budapesztu. Od wagonów jadących do Austrii rozłączane są one na czeskim odcinku trasy. Niezależnie od wybranego kierunku – w każdej części składu IC Chopin możemy podróżować na kilka sposobów: zarówno wagonami z miejscami siedzącymi, jak i na łóżku – w wagonie sypialnym lub z miejscami do leżenia (tzw. kuszetki). Dwie ostatnie opcje są dobre dla wszystkich, którzy nie chcą płacić za hotel: po przespanej w pociągu podróży od razu można wyruszać na zwiedzanie 😊

Za opisane powyżej połączenia zagraniczne odpowiada PKP Intercity w porozumieniu z lokalnymi kolejami państwowymi z innych krajów. Warto jednak wiedzieć, że za granicę można wyjechać nie tylko dzięki połączeniom naszego narodowego przewoźnika.

W wielu przygranicznych obszarach można skorzystać z regionalnych połączeń transgranicznych. Do Niemiec lokalnymi pociągami pojedziemy ze Świnoujścia, Szczecina, Kostrzyna czy Zgorzelca. Koleje Dolnośląskie zapewniają połączenia do Czech przez Międzylesie i Szklarską Porębę, a Koleje Śląskie uruchamiają składy łączące Czeski Cieszyn z polskim.

Ponadto każdego dnia z Przemyśla do Pragi przez Rzeszów i Kraków kursuje nocny pociąg czeskiej spółki REGIOJET. W składzie dostępne są klimatyzowane wagony przedziałowe i bezprzedziałowe, wyposażone w system rozrywki pokładowej. Do dyspozycji pasażerów jest także bezpłatna kawa i woda, a najmłodszym podróżnym z pewnością spodoba się przedział przeznaczony specjalnie do gier i zabaw. Miłośnicy snu docenią z kolei przedziały sypialne – tam po nocy spędzonej na pościelonym łóżku do ceny biletu doliczone jest również śniadanie. Pociągi REGIOJET wyruszają z Przemyśla po 22:00, przez Kraków przejeżdżają przed 1:00 w nocy, by dojechać do Pragi tuż przed godziną 8:00. W kierunku powrotnym: odjazd z Pragi ok. 21:00, a przyjazd do Krakowa i Przemyśla odpowiednio ok. 5:00 i 7:30.

Dodatkowo – w weekendy z Krakowa i Oświęcimia do Ostrawy i Pragi kursują również pociągi Leo Express. Z Polski odjeżdżają w sobotnie i poniedziałkowe poranki, wracają w piątkowe i niedzielne popołudnia. Wszystkie pociągi Leo Express to klimatyzowane i niskopodłogowe elektryczne zespoły trakcyjne, wyposażone w WiFi i gniazdka elektryczne. Na pokładzie dostępna jest część gastronomiczna, a pasażerowie wyższych klas mogą liczyć na bezpłatne przekąski. Pociąg podzielony jest na kilka klas: od najtańszej ECONOMY, przez ECONOMY PLUS (z szerszymi fotelami) do BUSINESS i PREMIUM (gdzie wygodnym skórzanym fotelom towarzyszy więcej miejsca na nogi i bogatsze menu). Przejazd na pełnej trasie zajmuje ok. 6 godzin, a bilety można zakupić nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

A może wycieczka objazdowa?

Bilety Interrail to świetna opcja dla osób, którzy urlop chcą spędzić w czasie nieco dłuższej podróży. Umożliwiają one nielimitowane podróże koleją po blisko 30 krajach Europy: od mroźnej Skandynawii po upalny basen Morza Śródziemnego. W zależności od pakietu bilet może być ważny na przykład przez kilka lub kilkanaście dni z rzędu, a także przez cały miesiąc. Są też dostępne opcje dla tych, którzy w czasie podróży chcą zrobić dłuższą przerwę – to pakiety na kilka wybranych dni w przeciągu miesiąca. W cenie każdego biletu jest także wyjazd pociągiem z Polski i powrót. Więcej informacji o Interrail znajdziecie w naszym sklepie internetowym, gdzie taki bilet możecie zamówić bez wychodzenia z domu i z dostawą pod drzwi 😊